Piet Tom Smit

Piet Tom Smit

 Auteur:                      Piet Tom Smit

Titel:                          Winterlandschap

Techniek:                    Acryl

Afmetingen:                65×50

Piet Tom Smit schilder van de maand, april 2015

Eenentwintig maart heb ik de laatste hand gelegd aan mijn winterlandschap. De lente kan beginnen. Ruim een maand heeft het “doek” op de ezel gestaan in het club atelier. Het is veel besproken op de woensdag, daarom denk ik dat het nu gekozen is voor deze rubriek.

Het is geschilderd naar een klein fotootje. Gewoon gegoogeld op “winterlandschap”. Ik heb deze foto uitgezocht, omdat het mij de mogelijkheid bood om te experimenteren hoe je riet moet schilderen. De kleur van dood riet vind ik zo mooi als ik wandel. Ik werk altijd op papier (65×50). Dat is puur uit ruimtegebrek in mijn flat.

Dit is mijn tweede winterlandschap. Ik had al eerder uitgevonden, dat een roze ondergrond goed werkt om de wintersfeer weer te geven. Ik maak roze door magenta te mengen met wit. Daarop heb ik de lucht en de sneeuw geschilderd.  Alleen de molen is uitgespaard, dus roze. Vervolgens heb ik de rest van het schilderij opgezet in ongemengde gebrande omber. De enige plek waar kleur op de omber basis terecht is gekomen is het washok: groen.

Vervolgens, waar het mij om ging: het riet. Ik heb voor het eerst van mijn leven met een tandenborstel geschilderd. Op een plek omber heb ik met een mengsel van rauwe sienna en wit de rietstengels neergezet. Nog wat vegen erboven om de rietpluimen te suggereren. De schaduw heb ik met gebrande sienna en ultramarijn gedaan. Op de sneeuw heb ik de schaduw aan de blauwe kant gehouden.

De geteerde molen en het open water hebben een laag bijna zwart mengsel van gebrande sienna en ultramarijn gekregen. Om er water van te maken, heb ik de spiegeling er op geschilderd.

Piet Tom Smit schilderij van de maand, april 2015

Eerst nog maar weer eens naar buiten. Hoe zit dat nou met spiegeling. Je ziet vooral de plekken die veel licht weerkaatsen weerspiegeld. Dus de lucht, de sneeuw en het riet. Het licht komt van links. Daardoor valt er weinig licht op het washok, de bosjes en de molen. Die zie je alleen in de spiegeling door dat ze een silhouet vormen tegen de lucht of de sneeuw.

Dan het laatste probleem, de bosjes. Bomen met heel veel dunne takjes. De takje werden bij mij net zo dik als de stammetjes. Ik heb het opgelost door een waas van schaduwkleur, gebrande sienna met ultramarijn er over heen te leggen. De bosjes waren toch veel te bruin geworden door gebruik van gebrande omber. Aan de rechterkant van het schilderij werkt de gebrande omber wel. Daar wordt juist het effect van een lage winterse zon versterkt.

Ik houd van het Hollandse landschap. Ik ben er blij mee, dat het mij gelukt is, dat gevoel in dit schilderij vast te leggen.

Piet Tom Smit

 

 

 

Teken- & Schildersclub 'De Goudse Streek'

Design and Developed By Creativexpo Technologies